logo
+(373)
Contacte
799 855 77

Achiziția unui imobil. Analizăm toate etapele

Cu siguranță fiecare din noi tinde să devină posesor al unui propriu imobil de vis, fie acesta apartament sau o casa individuală. Realizarea acestui vis pare una simplă – alegi imobilul, soliciți creditare ipotecară și voila – ții în mână cheile de la noua casă. În realitate, însă, lucrurile stau puțin altfel, iar procesul este unul cu mult mai complex. În articolul de mai jos vă vom povesti pe etape cum decurge procesul de achiziție a unui imobil.

Etapa 1. Selectarea imobilului

Inițial trebuie să analizezi toate oferte de pe www.marketimobile.mdsă le compari prin instrumentul gratuit de comparație și totodată să calculezi ratele lunare spre achitare cu calculatorul online (AICI) în cazul aplicării la credit ipotecar.

Etapa 2. Rezervarea imobilului ales

După ce ai decis oferta pentru care optezi, trebuie neapărat să o rezervi pentru ca aceasta să nu fie procurată de alt cineva. Deobicei rezervarea (arvonarea) are loc prin intermediul agentului imobiliar, cu semnarea contractului oficial și oferirii acestuia sumei de 1.000 euro, care eventual se includ în suma totală pentru imobil.

Deci trebuie din start să ai pregătită suma respectivă în bani cash.

Etapa 3. Aplicarea la credit ipotecar

După ce ai rezervat imobilul trebuie să soliciți finanțare la Centrul Ipotecar -banca. În incinta centrului vei scrie o cerere de finanțare, vei prezenta toate actele necesare și vei aștepta răspunsul. În mod normal acest proces durează de la câteva ore până la 30 zile.

Etapa 4. Semnarea contractului de creditare ipotecară

Imediat după ce dosarul tău și cererea au fost aprobate, vei fi anunțat telefonic despre asta de managerul tău din cadrul centrului ipotecar. Ulterior trebuie să te deplasezi la centrul respectiv pentru semnarea contractului de finanțare.

Totodată aici va trebui să prezinți și „Raportul de evaluare” a imobilului, care îl poți comanda din timp .

Etapa 5. Semnarea contractului de vânzare-cumpărare la notar

Următoarea și probabil cea mai importantă etapă este etapa semnării tuturor actelor ce țin de vânzarea-cumpărarea imobilului la oficiul notarial.

Aici te vei întâlni și cu vânzătorul (proprietarul) imobilului și cu un reprezentat al centrului ipotecar maib. Vei semna mai multe acte ce țin de gajarea bunului imobil, procurarea bunului respectiv, etc. Totodată la această etapă trebuie să fii pregătit financiar, pentru că vei avea de făcut mai multe achitări pentru:

  • taxa unică la procurarea unui imobil – de la 0,5% la 1% din prețul imobilului;
  • taxa notarială - se stabilește în funcție de prețul apartamentului și numărul de acte ce trebuie perfectate și autentificate: contract de vânzare-cumpărare, acte pentru creditarea ipotecară, etc. Deseori aceste taxe ajung la de la 0,5-0,7% din costul imobilului;
  • asigurarea obligatorie al imobilului gajat – de la 1000 lei/ an.

În aceiași zi (prin intermediul agentului imobiliar sau în mod individual) vei avea de înregistrat toate actele la serviciul Cadastral din cadrul ASP (str. Pușkin, 47) în regim de urgență. Acest serviciu te va costa de la 1500 la 5000 lei, iar după recepționarea acestora le vei aduce la managerul tău din cadrul centrului ipotecar.

Sumar la această etapă vei avea de achitat în jur de 20.000 lei.

Etapa 6. Recepționarea și transmiterea banilor

În aceiași zi, după ce toate etapele ce țin de acte au fost efectuate, împreună cu agentul și vînzătorul te vei apropia la sucursala maib în aceiași locație unde se află și centrul ipotecar, pentru a recepționa banii și ai transmite vânzătorului.

Important: suma îți va fi înmânată în lei, respectiv pe loc vei putea efectua un schimb valutar în euro. Însă, se recomandă să soliciți la filiala respectivă din timp cu câteva zile - rezervarea sumei respective de bani în valută, de care vei avea nevoie.

Etapa 7. Etapa finală

Felicitări, ai ajuns la ultima etapă al achiziției, deci ai devenit coproprietar al imobilului. Acum tot ce trebuie să faci este să te deplasezi din nou la serviciul cadastral din cadrul ASP, și să soliciți:

  • înregistrarea actelor tale;

  • radierea fostului proprietar din lista de coproprietari (imobilul rămâne doar pe numele tău);

  • schimbarea vizei de reședință pe noua adresă (dacă este cazul).

Aceste operațiuni pot fi făcute în regim normal (fără urgență), iar prețul acestora variază de la 150 la 350 lei.

Concluzie

Procesul respectiv pare unul complex și foarte complicat, din aceste considerente noi, echipa CasaHub ne-am străduit să îl descriem cât de explicit posibil.  După toate aceste etape devii oficial unic proprietar al noii case de vis. 

Concluzie

Procesul de achiziție a unui imobil implică mai multe etape complexe, începând de la selectarea și rezervarea acestuia, aplicarea la credit ipotecar, semnarea contractelor, până la finalizarea operațiunilor la serviciile cadastrale. Cu toate că pare un demers complicat, echipa Market Imobile oferă suport și soluții pentru a facilita acest proces, iar la final, noul proprietar poate să se bucure de casa de vis.